Sävehof-CaperioTumba 35-27.

Förlust igen mot ett bra lag. Att förlora mot Sävehof är något som i längden kan ses som okej. Men idag kändes det inte okej att förlora. VI var med men sedan tappade vi allt. Och då menar jag allt.

 

Matchen startar med att vi gör några snabba och går upp i ledningen. Sävehof kommer igen och går ifrån med 3 mål. Vi har då en bra period och reducerar till slut. Vid ställning 14-14 tar Sävehof time-out och efter det gör de fyra raka till 18-14.

 

Det kändes ruggigt surt att släppa in fyra mål när vi spelat upp oss i slutet av första halvlek. Men det är väl vår orutin som lyser igenom och att vi inte följer våra ramar.

 

Andra halvlek blir än långsam strypning. Sakta men säkert drar Sävehof ifrån och vi står åter igen med byxorna nere. Som mest låg vi under med nio mål men vi står upp någorlunda i sista halvan av halvleken

 

Förlust med 35-27. Ny dag imorgon och match igen mot H43 på tisdag.



Reflektioner från matchen


·         Jesper Nilsen gör väl 10 kassar på 15 försök. Han känns väldigt tung att få framför/bakom sig. Han sätter sina lägen och är stabil bakåt. Jag tror han kommer utvecklas mycket om han får lämna Sverige och fokusera endast på handbollen. Han drar nog så fort han får chansen


·         Apelgren är som gubben i lådan. Han kommer in gör fem steg och dyker in med huvudet och får frikast. Lika effektivt som det är irriterande. Kan förstå varför han kom hem till Sverige och Elitserien…


·         Skills får otroligt mycket stryk. Han är vår bästa spelare och kommer vara mycket värdefull i framtiden för oss. Frågan är hur mycket den mannen klarar av att ta. Skönt att han får vila när vi är i försvar.


·         Domarna är som vanligt. Mer om detta längre ner.


·         Vårt anfall i första halvlek är mycket bra. Om Sävehofs målvakt var grym senast i Eriksdalshallen var han
lika dålig i första halvlek. Han spelar upp sig och får nog en del räddningar tillslut.


·         Pratar nu med Chrippa i bussen om en ordväxling mellan honom och Berggren. Berggren går fram med 4 minuter kvar av matchen och säger till Chrippa;

 ”Vem tror han att han egentligen är? Balic?”

”Vem snackar du om egentligen?” Chrippa tittar runt efter vem han syftade på, det börjar även brinna i huvud (Chrippas egna ord)

”Andreas Asp” (Berggren)

”Vad menar du egentligen” (chrippa)

“Eeee, jaaaa, eeee, mummel mummel,”(Berggren)

 

Det roliga är inte att Berggren inte får ut sig något tillslut utan att han pratar med Chrippa och inte Andreas. Jag undrar varför? Andreas är ju en ängel på alla sätt och vis. Jag har hört mycket snack kring Berggren och det mesta är ganska roligt att höra. När dessutom det snackas i Göteborg så blir allt ännu mer roligare.

 


Jag ska inte säga att ifall domarna hade varit bra idag hade vi vunnit. Det är aldrig domarens fel att man förlorar. Men allvarligt talat, jag tycker domarna i allsvenskan var bättre förra året än vad de är i årets elitserie.


Det som stör mig mest är tre saker.


1.       Domarna har så sjukt dåligt känsla för vad som är filmning och vad som är äkta. Spelarna använder domarnas inkompetens och utnyttjar detta genom att slänga med håret och skrika som små barn. Domarna blåser direkt för sådana saker och hänvisar till regelboken. (Jag kom ihåg när jag utbildade mig till domare, då sa Petri Kopponen som var min lärare, man skall inte gå efter regelboken utan känslan är mycket bättre). Dock finns denna känsla inte alls i Elitserien


2.       Det är alldeles för mycket hemmadömning. Även fast domarna inte ens kommer från staden så får hemmalaget fördel. En gissning är att man påverkas mycket av publiken och blåser fördel så fort publiken skriker. (Tyvärr har vi inte fått uppleva detta i Eriksdalshallen pga av brist på publik). Låt oss spela i idrottshuset så ska ni få se på hemmadomare.


3.       Idag fick jag veta att domarna kollar på video. Varför? Det finns inte en enda anledning till att domarna skall gå igenom lagen. Lägg tiden istället på att få in känslan och gå ner och döm på några träningar. För känsla är något många domare saknar.

 

Mitt tips till nästa års regelbok är att straffa den som filmar. Varnning, 2-minuter vad som helst, bara vi får bort skiten. För domarna kan inte hantera sådana situationer.
Jag ställer gladeligen upp på nästa möte ni skall ha och diskuterar fram ett beslut kring detta. För som det är idag är det pinsamt.


Jag vet att vi kan utnyttja detta likväl och tro mig det gör vi. Men i längden kommer detta att eskalera och tillslut
står vi där med en massa filmare och sporten är förstörd.


Titta bara på fotbollen där det var tvungna att bestraffa filmare och efter det beslutet har filmningarna minskat rejält. Där kan man snacka om känsla från domarna.


Så en lösning kan vara att värva några fotbollsdomare?


Jag kan skriva kring detta ämne ännu mer men mina ögon börjar sjunka ihop mer och mer. När jag nu har fått hela längan för mig själv är operation sovdags aktuellt.

 

Ifall det är någon som inte håller med mig (lär ju vara en del). Går det bra att skriva i kommentatorsfältet eller kontakta vårt kansli så ringer jag upp mer än gärna.

 

/Krook

Kommentarer
Postat av: Sten Sax på C

Tycker det är alldeles utmärkt att domarna tittar på video.

Det kan ju faktiskt vara så att de upptäcker att ex en viss spelare, kanske inte tar mer än 3 steg i vissa situationer, trots att det "ser konstigt ut".

Eller att en spelare konstant är uppe i ansiktet på anfallsspelarna med sina händer.



Att de tittar på video tyder ju faktiskt på en viss professionalitet.

2011-12-01 @ 12:24:20
Postat av: Frågande

Hur ställer sig Krook till att ni själva använder filmning i slutet på matchen när det är jämnt. K6 springer in och låtsas få slag i ansiktet...Städa hemma först

2011-12-01 @ 16:32:39
Postat av: Jonas

@frågande

Om du läser hela bloggen så säger Krooken just det, att de även själva nyttjar dommarens dåliga kännsla. Han skyller inte bara på andra lag utan hänger ut sitt egna lag lika mycket. Försök istället förstå vad han vill åstakomma med att ta upp frågan!

2011-12-01 @ 18:07:23
Postat av: Krook

@Sten Sax på C

Absolut är det bra att de tittar på video. Det jag påpekar flera gånger i texten är att de har inte rätt känsla under matchen. Okej att de tittar på matcher men de hjälper de inte att få bättre känsla.

Alla målvakter tittar på video. Det hjälper såklart. Men känslan i att göra rätt rörelser liggeri blodet.



@frågande

Jag påpekar även detta i texten. Vi använder också detta. Vilket är såklart sjukt. Man utnyttjar domarna inkompetens på ett fult sätt.

Å andra sidan så avnänder alla detta. Inte bara vi.



@Jonas

Tusen tack Jonas. Du har förstått hela innerbörden.

2011-12-02 @ 09:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0