GUIF-CaperioTumba 27-23

Är gårdagens match en så kallad “hedersam förlust” ?


Att förlora är det värsta som finns inom sportväsendet. Alla som utöver idrott älskar att vinna och hatar att förlora. Och gårdagen var ingen skillnad.


Vi förlorade mot ett bättre lag som gjorde oss dåliga. De straffade oss när vi slarvade och utnyttjade våra svagheter. Helt enkelt ett topplag.

 

Matchen startar för vår del perfekt. Vi gör 3-0 direkt och GUIF-spelarna slarvar mycket och skjuter enkla skott. Efter ca 10 min i halvleken får vi en utvisning som fylls på med ytterligare en. Den första okej, men den andra var ett skämt.


Efter ett tag får Chrippa rött kort (berättar mer längre ner) och sedan en till utvisning. Helt plötsligt ligger vi under med 3-4 mål. Jag säger inte att domarna dömde fel. Men det är en bidragande orsak.


GUIF behåller sin ledning till pausvilan 13-10.
 

Andra halvlek startar lika dåligt som vår första startade bra. GUIF gör direkt tre raka mål och utnyttjar våra misstag. Vi lyckas dock återhämta oss och komma ikapp till 16-14. Resultatet står sig hela vägen ut och GUIF vinner tillslut med 27-23. Rättvist? Njaaa, Förväntat? Jaaaa,

 

Reflektioner från matchen


·         Måste såklart starta med Chrippas röda kort. Zacke fintar bort Chrippa och gör sedan mål. Efter detta så hånar han Chrippa och gör segergest. Chippa brinner av och sätter en arm i sidan på Zacke (Jag vet vad det står i artiklarna och vad Zacke har sagt, men jag var en meter från situationen och vet vad som hände) som i sin tur ramlar väldigt enkelt. Självklart är det rött kort. Det håller jag med om. Men filmningen som Zacke gör är inte okej. Men de har väl satt de i system? Eller vad anser du Robin Hallberg?


·         Skillhammar hade det tufft igår. Många i GUIF som inte ville se honom lyckas igår och vart därför väl omhändertagen. Han gjorde tillslut 3 mål men på 11 försök. Alltså  -0,4 MEP


·         Richard Larsson i GUIF-målet hade 65 %. Det är ruskigt bra. Hade jag varit målvakt i GUIF hade jag varit skeptisk. Tänk och göra en riktig kanonperiod med 65 %. Men ändå inte få spela. Hmmm? Skeptisk som sagt. Men jag tror Janne har koll.


·         Jesper Linnell gör det väldigt bra bakåt men framför allt framåt. 6/7 är mycket bra. 4.2 i MEP.


·         I GUIF sticker Zacke ut mest med 6/10 skott. Även Blank bakåt gör grovjobbet och har ett par viktiga inspelsbrytningar som genererade till kontring och mål. Vart finns den statistiken?

 
Över lag kan jag känna att vi gjorde en godkänd insats med tanke på allt. GUIF är ju trots allt tippade i toppen och är väldigt svårslagna i sporthallen. Man skall även ha i åtanke att Ystad förlorade senast i sporthallen med 12 mål

Här kommer en del artiklar kring matchen.


http://handbollsblogg.com/2011/11/16/en-vanlig-dag-pa-jobbet-for-guif/


http://ekuriren.se/sport/handboll/1.1257110-guif-vann-trots-slarv


http://folket.se/sportfolket/handboll/1.1257534


http://heh.nu/MatchRef.aspx?id=2068&l=1



Jag snackade lite med några GUIF-spelare efter matchen kring poolsystemet. Och de höll med att de gynnar de södra lagen. Och att vi och Bajen blir hårt drabbade. Jag lovar att det kommer vara minst 75 % i semifinalerna som är från norra serien.



Läste lite att GUIF testar/skall testa en ny metod vid uppdelningen av speltid för målvakterna. Vad jag tror är metoden den de använde mot oss igår. Att man delar upp halvleken i två, där samma målvakt får samma 15 minuter i båda halvlekarna.


Anledningen måste vara att i slutet av alla halvlekarna är skyttarna/målvakten trötta och inte lika fokuserade som i första delen. Byter man då in en ny målvakt men behåller skyttarna borde då fokuset och skärpan vara högre hos målvakten. Kan detta vara anledningen till att Richard hade 65 % igår?


Detta är bara gissningar dock.



Jag måste även skriva lite om filmningar. Jag tycker att det är fult och det tillhör inte idrotten. Vill man filma finns det kurser inom drama och skådespeleri för det. Jag har därför en ide.


Varför kan man inte göra som i fotbollen att man ger utvisning för själva ”tacklingen” men även gult kort/utvisning för filmning?


För alla lag använder detta som en metod, de slänger sig och skriker som små flickor och domarna blåser direkt
av och ger 2 minuter eller rött kort utan att ens blinka. Hade de inte filmat hade det inte blivit någonting. Så alla filmar för att få utvisningar, vilket är smart.


Så vems fel är det då att det filmas mycket mer nu än förut?


Jag tror att domarna är alldeles för lättpåverkade och blåser för minsta lilla skrik.


Ett exempel är när vi spelade en träningsturnering i Finland i somras då Viktor Icht i vårt lag stegar förbi sin 2:a och sedan får en lätt knuff i siden och skriker som om benet går av. Domarn tar då upp sitt gula kort och jag blir väldigt förvånad.


Är våra finska vänner mer iskalla och tydliga i detta? För vad jag kan minnas så var de inga försök till filmningar av våra finska motståndare.



Eftersom jag redan haft med ett par länkar så kommer här ännu en. Det är kapten Jesper Linnell som blivit intervjuad


http://alltomhandboll.nu/arkiv/caperiotumba-har-vaext-in-i-elitkostymen


Vad ska jag säga?

”Jesper Linnell, hans vanliga gnäll” eller Jeppes prat, bara en massa tjat

 

/Krook


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0