CaperioTumba-Skövde 25-25

Vår anda halvlek var lika dålig som vår första var bra. Skövdes första halvlek var lika dålig som deras andra var bra.


Detta var en match där vi hade varsin halvlek och jag tror att vi båda är nöjda med en poäng. Dels för att vi lyckades göra det sista målet för oavgjort resultat. Samtidigt som Skövde lyckades ta igen ett underläge på 7 mål.


Förberedelserna innan matchen var bra. Dock hade vi missat att hallen var bokat och därav fick vi träna i lilla hallen. Ni som följer mig på twitter vet att korv på matchdag är nu ett måste för vår superstjärna Viktor Skillhammar.


Innan vår match spelade Djurgården mot Kroppskultur där GUIF-Jansson fick uppleva sin stora dröm att få spela i Djurgården. Han fick godkänt men man märkte att formen inte var den bästa. Lilleman som är vanligtvis deras förstaval fick helt enkelt dela med sig av sin speltid till den väldige Jansson. Tror han gjorde ett mål tillslut.


Så även att Flamman fick rött kort. Enligt vad jag hörde hade han försökt sno en kontringspass men träffade utespelaren som i sin tur flög väldigt lång (även tydlig filmning enligt källor från läktaren). Den regeln är för övrigt väldigt bra, men ändå så jobbig för oss målvakter.
Jag vet att skaderisken är jättestor och att det förstår mer än vad det hjälper. Men i min mening måste regeln ändras så vi målvakter får mer direktiv och tydligare regler för vad som gäller. För som det är nu att minsta beröring resulterar i rött kort är vi målvakter helt chanslösa.


Första halvlek startade med mycket bra spel för vår del. Vi spelar ut Skövde och vi får matchen dit vi vill.


Mina damer och herrar som undrat så är svaret; JA, Vi kom upp i standard. Otroligt skönt att få ett kvitto på detta.
Vi spelar precis som vi gjorde förra året, vilket genererade till 15-8 i halvtidresultat.


Andra halvlek var desto sämre för vår del. Jag vet inte vad Skövdespelarna åt i halvlek eller vad tränaren sa. Men det var ett helt annat lag som kommer in på planen. De springer över oss samtidigt som Apelgren gör en grym insats i målet. Han stänger igen totalt och vi får svårt att göra mål.
Under en period i andra halvlek för Skövde 11-0 på oss och vi har då tappat vår ledning från 19-10 till 19-21.


Vi lyckades ta oss i kragen och gå i kapp igen och sedan följs vi åt till 24-24. Då har Skövde bollen med ca 45 sekunder kvar. Armen kommer då upp av domaren och Wremer fixar ett frikast i mitten av banan. Då tar Skövde Time Out. Observera att innan Wremer lagar frikast så har det gått två passningar. När domaren blåser igång igen så har skövdespelarna ställt upp en mur på Cederholm. Cederholm hoppar upp passar till mittnian som passar till vänsternian som sedan passar till Andy på linjen som gör mål. BRA DOMARN!


Vi får då bollen med ca 30 sek kvar och vi spelar runt lite och låter tiden gå. Med 5 sekunder kvar hoppar Rasmus in och får en höft i sidan. Men missar målet. Domarn blåser straff och jag kan säga att det är en 50/50-situation. Han kunde lika gärna friat. Men jag tror att han drabbades av skuldkänslor pga det långa anfallet senast och valde då att blåsa straff.


Superstjärnan Skillhammar kliver då fram och sätter bollen i mål. En lättnadsprider sig i kroppen men även en skam eftersom vi tappade så mycket i andra halvlek.


Jag gick direkt fram till domaren efter matchen och frågade varför de inte blåste av tidigare. Den ena domarens svar vart då; ”Jag diskuterar det inte här utan vi tar detta i omklädningsrummet om 10 min”.


Jag vart då ännu surare och jag säger något jag inte kommer ihåg just nu. Men det kan inte ha vart vackert. Förmodligen hade jag ångrat mig.


Reflektioner från matchen:

·         Jag har aldrig varit med om ett lag som skjuter lika mycket som Skövde. Det är dem och Rimbo som ligger i samma liga. Andrafas och uppställt så smäller det hej vilt, hit och dit. Vilket resulterade i många gjorda mål i andra halvlek.


·         Domarna får Icke Godkänt. Likväl som vi fick i andra halvlek. Jag vet inte hur många utvisningar vi har i andra halvlek men jag har för mig att det var 5 st. Vilket såklart är en bidragande orsak till poängtappet.


·         Forssmo skjuter hårt. Jag kommer ihåg första skotten när vi spelade i Skövde och hans först skott satt högt upp i mitt högra kryss. Det gick så fort att jag inte hann med. Och det är inte många i Elitserien som skjuter så hårt. Jag antar att anledning till hans hårda skott är att han övat mycket på match. Och då menar jag övat mycket…


·         Appelgren (eller hur hans namn nu stavas) gör det riktigt bra i andra halvlek. Första var väldigt blek och vi lyckades göra mål nästan hela tiden. Tror han tog tre skott i första. Förstår ni då hur många han tog i andra då?


·         Rasmus och Jeppe gör det bra. Inte många missar och är delaktiga bakåt. Det ser lovande ut.


·         Busen Andreas Asp fick rött kort. Han är som han är och jag gillar det skarpt. Man hatar honom som motspelare men älskar honom som medspelare.

 

Nu räcker det kring matchen och går igenom andra saker.


Jag såg att Magnus Wisslander skall vara med på bänken som spelar mot Hammarby i nästa omgång. Kul signal de sänder ut till juniorerna i klubben. ”Vi tar ej med en orutinerad junior som sliter i ungdomslaget, utan vi väljer en 47:årig handbollstränare som andra val”? Frågan är ifall han skulle göra bort sig?


...


Skånela-Rimbo på Söndag i Vikingahallen. Det kommer bli slagsmål, det kommer bli mycket mål och det skulle vara väldigt kul att se denna match. Frågan är om det är vart att åka dit för att se grishandboll. Fast å andra sidan vid ett eventuellt kval kan dessa två bli potentiella motståndare. Skall jag avvara en söndagseftermiddag ute i Märsta? Vad anser du byggare-Bob?



H43 har problem på målvaktsfronten. I alla fall om man skall tro alla twitters. Det ryktas om Kristianstads förra målvakt Friis som lagt skorna på hyllan. Det blir att H43 öppnar den stora plånboken och anställer honom under en kort tid.



På onsdag är det dags igen för match mot GUIF i sporthallen. Kommer bli en härlig drabbning. Det är alltid kul att spela inför en engagerad publik som i Eskilstuna. Sedan skall det bli kul att prata med Helge igen.

 

/Krook


Kommentarer
Postat av: Thomas

Krook, är inte regeln klar och tydlig gällande målvakter. Du som målvakt är ansvarig, minsta beröring ger rött kort. Det kan väl inte bli tydligare...

2011-11-15 @ 15:55:42
Postat av: Krook

Okej den är tydlig, men den borde skrivas om. Jag anser att det är lika farligt att bli ryckt i armen vid skottögonblicket som att målvakter är utanför målgården.

Det kanske är tydlig men inte rättvis

2011-11-30 @ 23:31:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0