En funderare kring Nacors avstägning.

Det har väl inte undgått någon i Handbollssverige att Nacor Medina fick 6 månaders avstängning för sitt påhopp på Zacke i GUIF.

Efter en del egna funderingar kring detta så måste jag lufta en sak.

Hade det varit någon skillnad om det inte varit Nacor som slagit Zacke?

Det jag menar med detta är att straffet blev hårdare eftersom Nacor slog just Zacke.

Alltså, Sverige kommande storstjärna, Sveriges gullpojke, som skall skörda skogar av framgång för Sverige. Alla vill ha han i sitt lag och så vidare. Han blir alltså favoritiserad 

Han får en smäll av badboy Nacor Medina som spelar fult och oftast är kaxig. En person som många har känner igen för sin individuallitet. Namnet klingar oftast inte ljusa skogar och heliga Begitta direkt.


Om vi tar helt andra spelare som inga känner igen. Spelare 1 slår spelare 2. De är spelare som inte är kända bland handbollssverige och inte är ett affishnamn för sitt lag. Hade straffet blivit lägre då?

Min åsikt är JA. 

Jag anser att Nacor Medina har blivit behandlad orättvis eftersom han är som han är och Zacke är den han är.   

Jag tror att det hade blivit mindre straff om Nacor slagit till Helge Freiman (sorry Helge, inget illa menat) istället.

Den/dem som har beslutat att get Nacor 6 månader har förmodligen blandat in sina egna värderingar kring detta beslut.

För kolla bara på några andra liknande situationer som inte genererat i ett liknande straff. Ingen har gett lika stort straff tidigare. 

Min gissning är bestlutsfattaren i detta mål vill sätta ner foten och avstå sådana här saker. Men allvarligt talat, tror ni spelaren backar ur i sista situationen för att Nacor fick högt straff?

Om jag jämför med ishockey så slutar inte busarna puckla på andra spelar även fast de fått långa avstängningar. Det är ju helt normal.

Dock anser jag att vi handbollsspelare har mer innanför pannbenet än ishockeyn.

Jag tänkte även berätta kring en annan avstägning som den Robert Törnros fick.

Robban och jag har spelat många matcher mot varandra. Han var målvakt som sedan vart utespelare för att han tröttnade tror jag.
Han spelar idag i HK Cliff i div 2 norra.
Jag tror de mötte Sikeå upp i norra delarna av Sverige.
Robbans bror hoppar upp och får en rejäl knuff och dunsar ner i golver och bryter nyckelbenet.
Det blir lite gruff hit och dit.
Anfallet efter hoppar då robban upp och Sikeåspelaren gör exakt likadant igen.
Det brinner av för Robban som hoppar på Sikespelaren och ger ut fyra knytnäveslag.
Dom: fem matcher

Förstår ni hur jag tänker kring om man är känd eller inte?

Den roliga frågan är då hur många år hade Nacor medina fått ifall han gett Zacke fyra skäftsmällar?

/Krook




Kommentarer
Postat av: glad norrbottning

Den stora skillnaden är väl här att Cliffslagsmålet kom till efter en(två) hårda situationer. Nacor söker medvetet upp Zacke i offensivt läge och ger honom en smäll. Jämför med rättslig bedömning på dråp(en situation som går överstyr) alternativ överlagt mord(planlagt dåd) så förstår du vad jag menar. I mitt tycke så är Nacors straff helt rätt för den där typen av beteende ska inte existera på plan oavsett vilka glåpord du får höra(är det någon skillnad på svartskalle, bögjävel och tjockis?). Törnros borde fått en längre avstängning för sin fajt. Har även läst paraleller till Seiferts tilltag som inte gav något straff, enligt min mening hade 6 månader varit fullt rimligt även för honom. Kanske även längre eftersom det var i slutet på säsongen och avstängningen drabbat mestadels under sommaren.



Spelarna generellt i Elitserien tycker det är ett för långt straff vilket bara tyder på hur avtrubbade man är, hårda tag är en del av sporten. Fega fysiska påhopp och muntliga trakasserier ska inte vara det, men det vill ju till att domare hör och ser det eller som i Nacors fall att bra bild-ljud bevis finns.



Jag hoppas dessutom innerligt att det inte spelat någon roll vilka spelare det rörde sig om. Allt annat är en katastrof för handbollen.

2011-12-05 @ 16:09:46
Postat av: Krook

Där har du fel. Skillnaden är att i RIK/GUIF-fallet heter spelarna Nacor och Zacke. Och i norrlandsmatchen heter de robbban och något okänt namn. DET ÄR SKILLNADEN.



Självklart söker han upp Zacke och ger han en smäll. Jag tror att det nog ligger mer bakom än att Tholin kallade Nacor för svartskalle.



Zacke och Tholin är ju inte dummare än att välja ut sina offer. För att sedan säga glåord och ge tjuvsmällar.



Chrippa råkade ju ut för detta i vår match mot dem i Eskilstuna. Zacke får en hand i sidan och skriker som om benet vore av och flyger lika långt som carolina kluft i längdhoppsgropen.



Du skriver: "Jag hoppas dessutom innerligt att det inte spelat någon roll vilka spelare det rörde sig om. Allt annat är en katastrof för handbollen."



Katastrof sa du. Jämför detta med Robert straff då? Det är en katastrof



Patetiskt är ett annat ord som funkar i detta sammanhang

2011-12-06 @ 09:05:10
Postat av: Stark

En riktigt underhållande blogg !

JA jag lovar det blir inget buande från min sida mot dig på söndag när ni ska spela mot Kristianstad.

2011-12-06 @ 12:25:06
Postat av: Magnus

Om själva slaget kan jag inte säga så mycket, men snacket på plan som Nacor nämnde i en intervju tycker jag det inte pratats så mycket om i efterspelet.



Tufft spel: Ja. Lite psykningar: Ok. Rasistiska eller liknande kommentarer: Nej! Själv vet jag väldigt lite om hur snacket går på plan, men förstår att det sägs ett och annat, men när det blir rasism eller tex "bögdjävel" (till en som kommit ut som homo) så är det över gränsen. Betyder inte att det är ok med rak höger som svar, men en diskussion om vad som sägs på plan vore också relevant i sammanhanget.



Bara en komplettering i frågan som sagt. (och "Glad norrbottning": Ja, jag tycker def. det är skillnad på "svartskalle" och "tjockis".



Lycka till nu på söndag!

2011-12-08 @ 17:01:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0